راهنمای جامع سرویس و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تمیزکاری و شستشو رستوران

سرویس، تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی یکی از مهمترین مفاهیم مدیریتی در آشپزخانه صنعتی است. سرویس تجهیزات آشپزخانه صنعتی به مجموعه ای از فعالیت ها و عملکردهایی اطلاق می شود که باعث تعمیر و نگهداری و بهره وری بیشتر از تجهیزات آشپزخانه صنعتی و کارکرد مداوم ماشین آلات می شود. یکی از کارهایی که در راه اندازی رستوران باید توجه شود آموزش پرسنل در نگهداری از تجهیزات آشپزخانه صنعتی خریداری شده است.

وظیفه اصلی آشپزخانه صنعتی تهیه سفارشات به بهترین شکل و تحویل به موقع آن به مشتریان است. خرابی یکی از دستگاه‌ها کافی است تا سرویس دهی به مشتریان دچار اختلال شود. اگر این مشکل در زمان شلوغی رستوران یا فست فود و در ساعات اوج مصرف اتفاق بیفتد باعث ضرر مالی و همچنین کاهش وام می شود.

راه جلوگیری از این اختلال و ضرر مالی هنگفت چیست؟ سرویس، تعمیر دوره ای و نگهداری از تجهیزات آشپزخانه صنعتی و مشاور تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی تابع برنامه و جدول زمانی است که به صورت ماهانه و سالانه باید انجام بگیرد.

بر اساس استاندارد هر 24 ساعت یکبار آشپزخانه‌های صنعتی باید به صورت کامل تمیزکاری و شستشو شوند. این به معنی تمیزکاری اجاق گاز، گریل، سالاماندر، یخچال و فریزرها و هر چیز دیگر می‌شود که در دسترس یا دور از دسترس پرسنل آشپزخانه قرار دارد.ب

همچنین سرویس دوره‌ای تجهیزات آشپزخانه صنعتی از ملزومات کار در آشپزحانه است. این مورد باید در دستور کار مدیریت آشپزخانه صنعتی قرار بگیرد. این کار 6 مزیت بزرگ دارد که در این ویدئو به آن پرداخته خواهد شد:

  • کاهش هزینه تجهیزات
  • خرابی کمتر
  • کیفیت بهتر غذا و سرویس
  • عمر بالاتر تجهیزات آشپزخانه
  • افزایش ارزش فروش تجهیزات
  • محیط کار امن‌تر

تعمیر و نگهداری از تجهیزات آشپزخانه صنعتی چه مزیت هایی دارد؟

مهمترین مزیت تعمیر و سرویس دوره ای تجهیزات آشپزخانه صنعتی بهبود کیفیت پخت است. کافی است مقداری عملکرد  دستگاه مختل شود تا نتیجه آن را کاهش مشتریان ببینید. تصور کنید یخچال و فریزرها به شکل بهینه‌ای کار سرمایشی را انجام ندهد؛ به این ترتیب با مواد اولیه باکیفیتی روبرو نخواهیم بود.

دومین مزیت کاهش هزینه‌های سرویس است. با داشتن برنامه سرویس منظم از هزینه های بیهوده تعمیر قطعات و یا خرید واحد جدید می‌توان جلوگیری کرد.  به این ترتیب عمر واحد افزایش قابلی توجهی خواهد داشت.  

تجهیزاتی که نیاز به سرویس منظم دارند عبارتند از:

  1. وسایل سرمایشی مانند انواع تجهیزات یخچال و فریزر. موتور یخچال باید به صورت دوره‌ای بررسی شود. فضای اطراف موتورها نباید خیلی گرم شود و لاستیک اطراف درها نیز یکی از عوامل خرابی موتوور است که باید به صورت منظم بررسی و تعویض شوند.
  2. تجهیزات گرمایشی رستوران ها مانند سرخ کن ها. اگر سرخ کن یکبار وسط کار رستوران خاموش شود کار رستوران مختل خواهد شد. دلیل آن تنظیم نشدن فشار ورودی به دستگاه است که به مرور زمان از کار افتادن قسمتی از دستگاه خواهد شد.
  3. تجهیزات تهویه مطبوع مانند هود و سانتریفیوژ. به این صورت که داکت‌ها، فیلترها و تجهیزات سانتریفیوژ به صورت دوره ای باید بازدید شود.
  4. تجهیزات برقی آشپزخانه صنعتی مختلف.

دلیل مشکلات فنی در تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

علل مشکلات در تجهیزات آشپزخانه صنعتی به دو چیز بازمی گردد. استفاده زیاد و پرسنل غیرحرفه ای. در مورد هزینه زیاد رستوران ها چاره ای ندارد و باید تجهیزات باید از چنان کیفیتی برخوردار باشند تا حجم بالای استفاده را تاب بیاورند. در صورت عدم تطابق ظرفیت و میزان استفاده، تجهیزات به زودی خراب می شوند و گاهی اوقات ممکن است از آن استفاده نشود. برای همین پیشنهاد می شود همیشه از تجهیزات باکیفیت استفاده کنید و ظرفیت رستوران خودتان را در نظر بگیرید.

همچنین اگر پرسنل شامل افرادی با دانش و تجربه اندک باشند در استفاده از تجهیزات دچار اشکال شده و ممکن است به آنها خسارت بزنند.

یکی از مهمترین کارها این است که هیچ وقت اجازه ندهید کارکنان خود حدس بزنند یا از کنجکاوی خود برای حل مشکل در صورت بروز مشکلات بزرگتر استفاده کنند. در برخی موارد عدم آگاهی پرسنل و غیرحرفه ای بودن آنها باعث آسیب جدی به تجهیزات می شود. در چنین شرایطی حتما با سازنده تماس بگیرید تا دستگاه شما را عیب یابی و تعمیر کنند و در صورت نیاز کارشناس اعزام کنند.

نظافت روزانه تجهیزات آشپزخانه صنعتی

شستشوی ظرف ها در آشپزخانه صنعتی

 یکی از مهمترین کارهایی که برای نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید انجام گیرد نظافت روزانه تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. نظافت تجهیزات باید به صورت روزانه یا هر 24 ساعت یکبار انجام گیرد. چک لیست زیر پرسنل شما برای نظافت بهتر تجهیزات کمک می کند:

  • نظافت چرخ گوشت با رعایت اصول بهداشتی
  • برچسب همه غذاها را قبل از انجماد  
  • نظافت سطح گریل ها
  • شستشوی روزانه تمام لباس‌ها، پیش بند و کلاه ها
  • شستشوی سینک و شیرآلات با آمونیاک
  • شستشو و تمیزکاری تمامی سطوح  
  • تعویض فیلتر  ماشین ظرفشویی
  • تخلیه زباله و مواد قابل بازیافت
  • طی کشیدن و جارو کردن زمین
  • تمیزکاری محفظه روغن
  • تعویض فویل گریل
  • شستن پای درها
چک لیست نظافت دوره ای تجهیزات آشپزخانه صنعتی
  نظافت به صورت هفتگی   نظافت به صورت ماهانه
خالی و تمیزکاری و ضدعفونی کردن هودها بررسی تجهیزات (تیز بودن چاقوها و وسایل آشپزخانه صنعتی و غیره)
خالی و تمیزکاری و ضدعفونی کردن یخچال و فریزر کالیبراسیون اجاق ها
تمیزکاری دستگاه قهوه ساز کالیبراسیون دماسنج ها
شستشوی دیوارها نظافت پشت دستگاه ها و سطوح آنها با رعایت اصول بهداشتی  
بازکردن لوله ها شستن سقف  

 نکات اساسی برای سرویس دوره ای

برای مدیریت و کنترل هزینه ها، هزینه های سربار باید آگاهانه تا حد امکان کاهش یابد. بنابراین لازم است مدیران رستوران ها و فست فودها اطلاعات خود را برای نگهداری هرچه بهتر تجهیزات افزایش دهند. برای اینکار باید تجهیزات و استانداردهایی را در رستوران احار کرد.

مطالعه دفترچه راهنما تجهیزات آشپزخانه صنعتی

برای نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشیم. دفترچه راهنمای تجهیزات آشپزخانه صنعتی حاوی نکاتی است که باید در مورد تمیز کردن و نگهداری تجهیزات بدانید. قبل از راه اندازی محصول، دفترچه راهنما را بخوانید یا از سازنده تجهیزات راهنمایی لازم را بخواهید.

توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش

آپادانا تجهیز آراز یکی از شرکت های قدیمی در زمینه تولید و تأمین تجهیزات آشپزخانه صنعتی و راه اندازی رستوران است که تمامی محصولات خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش تحویل مشتریان می دهد. دلیل اهمیت این موضوع آن است که تمامی دستگاه ها پس از مدنی به دلیل استفاده مکرر لاجرم به تعمیر و تعویض نیاز خواهد داشت. با بهره از گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه ها خود را تا حدود بسیار بالایی بیمه خواهید کرد.

بازرسی دوره ای

 برخی از تجهیزات از جمله هودها، ماشین ظرفشویی و اتصالات و شیرآلات و لوله ها باید به صورت دوره ای بازرسی شوند.   آگاهی از مشکلات احتمالی و رفع آنها باعث جلوگیری از آسیب جدی تجهیزات و همچنین کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش عمر مفید تجهیزات می شود.

نوع تجهیزات

بیشتر تجهیزات آشپزخانه صنعتی از استیل ضدزنگ و ورق های فولادی درست می‌شوند بنابراین باید نگهداری از این تجهیزات و تمیزکاری مراقب مواد شیمیایی که استفاده می کنید باشید.

5/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه در “راهنمای جامع سرویس و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

  1. عسگر گفت:

    سرویس و نگهداری تجهیزات خیلی مهمه و برای این باید شما ویدئوهای آموزشی بیشتری را در سایتتان بگذارید

  2. مهران گفت:

    مقاله بسیار جامع و کاملی بود. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

Facebook Twitter Instagram YouTube Pinterest linkedin
فروشگاه
وبلاگ