اینفوگراف- چک لیست راه اندازی رستوران در 80 روز

باز بودن رستوران

می‌خواهید راه اندازی رستوران کنید و پر از شور و شوق هستید. پس حتماً این مقاله را بخوانید. در مقالات دیگر چیزهایی در مورد چگونگی طراحی منو و شرح وظایف پرسنل را خواهید دانست. اما در این مقاله وقت شما را با این موضوعات نمی‌گیریم و مستقیم به سراغ موضوع اصلی می‌رویم.

اینفوگراف راه اندازی رستوران در 80 روز

هفته اول و اصلی ترین هفته راه اندازی

بسیاری از تصمیمات مهم در همین هفته انجام می‌گیرد. مضمون و تم رستوران، لیسانس‌ها، مجوزها و اعتبارنامه‌ها در همین هفته آماده خواهد شد. آیا سرآشپز شما مشخص است؟ منو شما در همین هفته باید مشخص و تست و نهایی شده باشد. لیست نیازمندی‌ها و تجهیزات را  می‌توانید در لینک محصولات تجهیزات آشپزخانه صنعتی پیدا کنید و برای آن بودجه بندی کنید. اینگونه هزینه‌ای که می‌خواهید انجام بدهید برای شما تا حدودی مشخص است. می‌گویم تا حدودی چون همیشه اتفاقاتی می‌افتد که شما انتظار آن را ندارید.

 هفته دوم راه اندازی رستوران

شبکه اجتماعی خود را راه اندازی کنید و کمپین بازاریابی دیجیتال را ایجاد کنید. این کمپین را دست کم نگیرید، حتی ادامه کار شما گاه به همین سایت بستگی دارد. کرونا هر بدی داشت اهمیت فضای مجازی را به ما ثابت کرد. وبسایت که قبلاً طراحی شده و یا می‌توانید از سایت‌های سایت ساز استفاده کنید و در روزهای آینده تولید محتوای آن را انجام می‌شود. مسلم است که استخدام گروه سئو و دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی) و همچنین تولید محتوای رستوران مربوط به همین مرحله است.

طراحی منو را به روزهای آخر نسپارید. از هم اکنون که غذاهای شما مشخص شده است منو را نیز طراحی کنید. کارهای امنیتی رستوران را نیز در همین مرحله انجام دهید و تجهیزات درب و قفل دزدگیر را در همین مرحله نصب کنید.

هفته سوم و طراحی آشپزخانه صنعتی

هفته سوم زمان راه اندازی آشپزخانه صنعتی است. بسته به وسعت آشپزخانه شما این قسمت هزینه و زمان می‌برد. طراحی و تجهیز این کار کاملاً بر عهده مشاور است، پس در انتخاب مشاور دقت کنید. شرکتی را انتخاب کنید که تجربه بالایی در تولید و تجهیز رستوران‌های صنعتی دارد و گارانتی معتبر و طولانی مدتی را به مشتریان خود می‌دهد.

تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه صنعتی

برای اینکه بتوان آشپزخانه رستوران را مجهز نمود؛ باید اقدام به تهیه لوازم مخصوص آشپزخانه صنعتی کرد. لوازم و تجهیزات این نوع آشپزخانه ها به گونه ای طراحی شده اند که تعداد طبخ بیشتر در زمان کمتری را بدون خطا و با حفظ طعم واقعی غذا انجام شود. این لوازم باید  متناسب با منو غذایی رستوران شما تهیه شود تا از هزینه های اضافی برای  راه اندازی رستوران جلوگیری شود. از تجهیزات بسیار مهم و ضروری آشپزخانه صنعتی رستوران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فر و اجاق گاز
  • یخچال و فریزر
  • سرخ کن صنعتی
  • میکسر
  • دیگ چلوپز
  • دیگ خورشت پز
  • لوازم تهویه هوا و هود
  • سیخ گیر کباب

هفته چهارم مخصوص خرید وسایل ریز و مهم آشپزخانه

اکنون زمان خرید وسایل و لوازم سرویس غذا است. تجهیزاتی مانند انواع قاشق، چنگال، انواع ظرف و ظروف و دیگ‌های مختلف. هزینه‌ای که در اینجا صرف می‌کنید به بودجه شما و سلیقه شما رابط مستقیم دارد. بعضی رستوران‌ها می‌خواهند ظروف نقره و سرامیک خریداری کنند و برخی به ظروف چینی رضایت می‌دهند.

نکات مهم برای خرید وسایل ریز آشپزخانه

یکی از خرید های بسیار مهم و دقیق، خرید وسایل ریز رستوران است. از دلایل بسیار مهمی که در خرید آن ها دقت لازم است، تعداد وسایل می باشد. همانطور که در مطلب فوق ذکر شد، وسایل ریز شامل انواع چنگال و قاشق بوده که در هنگام خرید با دقت به میزان وسعت رستوران و میزان فروشی که برآورد شده، تعداد آن ها در نظر گرفته می شود. 

همچنین طرح و نقش این وسایل بهتر است با سایر وسایل دکوراسیون و سبک رستوران همخوانی  داشته و طرح قاشق و چنگال نیز با یکدیگر یکسان باشد. در نتیجه به شما توصیه می شود در هنگام خرید این وسایل، از یک مجموعه تهیه کنید تا طرح آن ها متفاوت با یکدیگر نشود. علاوه بر این، کیفیت و جنس بدنه این لوازم بسیار  مهم است؛ زیرا کیفیت بالای بدنه قاشق و چنگال از تغییر رنگ با گذشت زمان جلوگیری می کند.

هفته پنجم و تکمیل انبار رستوران

داریم به لحظه موعود نزدیک می‌شویم. الان زمانی است که باید انبار خود را پر کنید. سردخانه زیر صفر و بالای صفر و انبار خود را تجهیز کنید و برای روز افتتاح رستوران آماده شوید. انبار و سردخانه باید ظرفیت کافی داشته باشد و در روزهای اول نباید دچار کمبود شوید. وجه شما نزد مشتریان در ماه‌ها اول بسیار مهم است.

هفته ششم و طراحی دکوراسیون داخلی

چقدر خوش سلیقه هستید. از عهده دکوراسیون داخلی سالن غذاخوری برمی‌آیید و یا به یک دکوراتور حرفه‌ای نیاز دارید. این بخش در کشاندن مشتریان به رستوران نقش اساسی بازی می‌کند. پس ریسک نکنید و دکوراتور حرفه‌ای را به کار بگمارید.

نکات لازم جهت طراحی دکوراسیون رستوران

برای طراحی دکوراسیون لازم است تا نکات بسیاری را در نظر بگیرید که به افزایش فروش شما نیز کمک شایانی کند. برای این کار بهتر است سبک مورد نظر و هزینه ایی که می توانید بابت طراحی بپردازید، در نظر بگیرید و سپس با متخصص این حوزه مشورت کرده تا طراحی مناسبی برای رستوران شما پیشنهاد دهد. همچنین از دیگر نکاتی که باید در نظر گرفت، بررسی رقبا از لحاظ نحوه دکوراسیون می باشد. درواقع دکور رستوران می تواند افراد بسیاری را ترغیب به حضور در آن محل کند؛ پس برای طراحی می توانید با بررسی دکور رستوران رقیب خود، طراحی خاص تر و متفاوت تری داشته باشید.

دکوراسیون داخلی نقش اساسی در کشاندن مشتریان دارد

هفته هفتم به همراه استخدام پرسنل و گزینش آن ها

خوب حالا زمان استخدام است. باید بهترین‌ها را از میان بهترین‌ها استخدام کنید. در استخدام پرسنل صرفه‌جویی را کنار بگذارید چرا که کیفیت رستوران به صورت مستقیم به توانایی پرسنل بازمی‌گردد. چه بسا یک گارسون و یا مسئول صندول بد اخلاق همه مشتریان را از رستوران فراری دهد.

هفته هشتم و شروع اقدامات لازم برای تکنولوژی رستوران

کار شما با تجهیز رستوران و استخدام پرسنل تمام نمی‌شود. رقبایتان را رصد کنید و از تکنولوژی‌های روز بهره ببرید. به صورت هفتگی نشریات آشپزی را بخرید و در صفحات اجتماعی رستوران‌ها عضو شوید. تحولات را کاملاً زیر نظر بگیرید و چیزی را از قلم نیندازید. آنها از چه ابزارهایی تازه‌ای بهره‌ برده‌اند. ما در دوران تکنولوژی به سر می‌بریم: دستگاه‌های سفارش‌گیری خودکار، دستگاه کافه اتوماتیک، KDS یا سیستم نمایش آشپزخانه.

هفته نهم راه اندازی دفتر مرکزی رستوران

راه اندازی دفتر مدیریت مرحله بعدی است. این دفتر مرکزی وظیفه مرکزی بسیاری از کارها را برعهده دارد. از سفارش یونیفورم‌ها، تا نظارت بر روی کار پرسنل و آمادسازی آموزش‌های حین کار برای آنها. یکی از کارهای اصلی در کنار هماهنگی با روابط عمومی و گروه بازاریابی برای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و توسعه سایت رستوران و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی رستوران در مناطق اطراف و شهر است.

هفته دهم مخصوص آموزش پرسنل

حالا وقت آموزش و تست پرسنل است. هنوز رستوران باز نشده است، بهتر است آشپزهای مختلف را آزمایش کنید. پرسنل خوب و حرفه‌ای که قرار است ساعات زیادی را کنار هم کار کنند باید خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشند.

تنها به پرسنل آشپزخانه فکر نکنید، امروز رستوران‌های بزرگ مثل سازمان‌های بزرگی هستند که پرسنل زیادی می‌خواهند. مسئول خرید، انباردار و ناظر. همه اینها مسئولیت جداگانه‌ای است که هر یک متصدی خود را می‌خواهد.

هفته یازدهم و آماده سازی برای افتتاح رستوران

خوب هفته شلوغ آخر شروع شد. حالا موقع تمیزکاری است. در این هفته شستشوی حسابی خواهیم داشت. خودتان را برای جشن افتتاحیه آماده کنید. به علاوه باید کمی بودجه کنار بگذارید. شما نمی‌دانید در هفته‌های جاری چه در انتظار شما است. در همین هفته برنامه آینده را برای رستوران با مشاور تبلیغاتی و شرکت‌های راه اندازی رستوران  در میان بگذارید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به توضیحی درباره چک لیست راه اندازی رستوران در 80 روز پرداختیم. راه اندازی رستوران مستلزم چیدمان پلن و داشتن برنامه ریزی اصولی می باشد. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با راهکارهای دقیق نحوه راه اندازی آشنا کنیم تا بتوانید با پیروی از این برنامه، رستوران مورد نظر را تاسیس کرده و در روند کار آن به موفقیت برسید. در صورتی که تمایل داشتید تجهیزات رستوران را تهیه کنید می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آپادانا تجهیز آراز اقدام کنید.

سوالات متداول درباره چک لیست راه اندازی رستوران در 80 روز

  1. هفته اول و مهم ترین هفته راه اندازی رستوران چه اقداماتی انجام می شود؟
    بسیاری از تصمیمات مهم در همین هفته انجام می‌گیرد. مضمون و تم رستوران، لیسانس‌ها، مجوزها و اعتبارنامه‌ها در همین هفته آماده خواهد شد.
  2. در هنگام تهیه وسایل ریز آشپزخانه در هفته چهارم باید به چه نکاتی دقت نمود؟
    طرح یکسان  و کیفیت بدنه قاشق و چنگال های رستوران از مهم ترین نکاتی است که باید دقت نمود.
  3. میزان اهمیت طراحی دکوراسیون در رستوران چقدر است؟
    دکوراسیون مناسب و اصولی می تواند افراد را به حضور در رستوران و تبدیل آن ها به مشتری ثابت کمک بسیاری کند.
5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه در “اینفوگراف- چک لیست راه اندازی رستوران در 80 روز

  1. سورنا گفت:

    سه ماه زمان زیادی نیست برای راه اندازی رستوران؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هفت =

Facebook Twitter Instagram YouTube Pinterest linkedin
فروشگاه
وبلاگ