تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم

آشپزخانه شیک

بیشتر رستوران دارن تمایل دارند از تجهیزات و برندهای نو برای آشپزخانه‌های خود خریداری کنند. خرید وسایل نو برای آشپزخانه مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. اما تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم هم بازار خود را دارد. در این ویدئو و اینفوگراف‌های زیر این دو بازار را با هم مقایسه می‌کنیم و مزایای و معایت هر کدام را عنوان خواهیم کرد.

همیشه یکی از اولین دوراهی‌هایی که کارآفرینان و فعالان حوزه تهیه و طبخ غذا در ابتدای مراحل تجهیز آشپزخانه‌هایشان با آن مواجه می‌شوند، خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی نو یا دست دوم است. جواب قطعی بهترین مشاوران در این زمینه این است که خرید تجهیزات صنعتی دست دوم آشپزخانه اشتباه است و می‌توانند دلایل زیادی هم برای این عقیده بیاورند.

برخی‌ها برای مخالفت با این موضوع، دلایل وسوسه‌انگیز مثل قیمت پایین و راه‌اندازی راحت تجهیزات کارکرده را بیان می‌کنند و معتقدند در ابتدای راه بهتر است هزینه‌ها را کم کرد تا در صورت عدم موفقیت آشپزخانه، کارفرما زیاد متضرر نشود. البته که این نظر محترم است، اما در ظاهر منطقی خود یک بی‌منطقی بزرگ دارد و آن هم این است که در یک فرآیند اصولی تجهیز و راه‌اندازی و بهره‌وری آشپزخانه صنعتی، هزینه‌ها را نباید فقط هزینه‌های اولیه در نظر گرفت. در جریان کار مسائل مختلفی ممکن است هزینه‌های اولیه را به شکل غیرقابل‌کنترلی افزایش دهد یا حتی بیهوده جلوه دهد. خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم یکی از اصلی‌ترین این مسائل است.

مزیت‌های تجهیزات نو

شاید مهمترین این مزایا گارانتی و خدمات پس از فروش همراه با آن باشد که همیشه در دسترس خواهد بود. مزیت دیگر صرفه‌جویی و بهره‌وری بیشتر است. البته همیشه احتمال خرابی حتی در تجهیزات نو هم وجود دارد اما احتمال آن بسیار کم است. عمر طولانی تر و استفاده از فناوری‌‎های به روز دو مزیت دیگر استفاده از تجهیزات نو هستند.

اینفوگراف زیر نمایی از مزیت‌های استفاده از تجهیزات دست اول را نشان می‌دهد:

مزیت‌های استفاده از تجهیزات دست دوم

در ابتدا باید دانست که استفاده از تجهیزات دست دوم به معنی کاربرد تجهیزات کهنه و فرسوده نیست. مهمترین مزیت استفاده از تجهیزات دست دوم صرفه‌جویی بیشتر در بودجه اولیه است. همچنین از نظر محیط زیستی بهتر است بخشی از وسایل را دسته دوم خریداری کنید. به هر حال انتقال تجهیزاتی آشپزخانه به زباله‌دان‌های حاشیه شهری به محیط زیست آسیب می‌رساند.

حتما بخوانید: قیمت تجهیزات فست فود دست دوم

یکی از مزیت‌های دیگری این تجهیزات این است که نسبت به نمونه‌های نو دیرتر مستهلک می‌شوند. تجهیزات آشپزخانه دست دوم تا زمانی که به خوبی سرویس شوند و از آنها نگهداری و مواظبت شوند قابلیت بهره‌برداری دارند.

اینفوگراف زیر مزیت‌های خرید تجهیزات آشپزخانه دست دوم را نشان داده است:

اما عیب بزرگ این تجهیزات این است که شما نسبت به تجهیزاتی که بارها و بارها استفاده شده است هیچ‌گاه اطمینان نداشته و نخواهید داشت. توصیفات فروشنده نیز آنچنان که شما انتظار دارید دقیق نیست. مضاف بر این فروشنده اولیه به چه دلیل به جز دلایل مالی تجهیزات خود را روانه بازار دست دوم کرده است؟!

طی یک فرآیند اصولی مشاوره، طراحی و تجهیز آشپزخانه صنعتی (Commercial kitchen equipment)، احتمال عدم موفقیت یک مجموعه فقط در مواردی مثل: دلایل شخصی، رفتار نامناسب اجتماعی عوامل مجموعه با مشتری، کیفیت نامطلوب مواد غذایی اولیه و دیگر دلایلی مثل این‌ها بررسی می‌شود، پس نمی‌تواند از جانب وسایل و سخت‌افزار‌ها باشد.

البته دلایل سخت‌افزاری هم می‌تواند در ضرر‌رسان بودن یک آشپزخانه صنعتی مؤثر باشد. اما نه زمانی که مشاوران و تجهیز‌کنندگان بهترین وسیله‌ها را توصیه کرده باشند و کارفرما هم در تهیه آن‌ها قصور نکرده باشد. اصولاً یک فرآیند مناسب مشاوره، طراحی و تجهیز آشپزخانه صنعتی، بر اساس انتخاب بهترین گزینه‌ها برای دریافت بیشترین بازدهی پیش می‌رود. طبیعتاً تجهیزات دست دوم آشپزخانه صنعتی هم نمی‌تواند در این چرخه جای داشته باشد؛ چون هیچ نهاد بازرسی یا کارشناسی نمی‌تواند عملکرد صحیح آن‌ها را تضمین کند.

حراج تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم!

بد نیست که قبل از اقدام به خرید تجهیزات کارکرده، کارفرمایان و فعالان حوزه طبخ غذا به این سؤال که تجهیزات چرا به فروش گذاشته می‌شوند، جواب دهند. اولین جواب و البته خوش‌بینانه‌ترین جواب این است که کاربر قبلی آن‌ها تغییر شغل داده یا به دلایلی بر شکسته شده و دیگر نیازی به تجهیزاتش ندارد؛ اما این جواب فقط ظاهر کار است و همان‌طور که گفته شد تا حد زیادی هم خوش‌بینانه است. در برخورد دوم و با کمی نگاه موشکافانه‌تر می‌توان ابعاد و دلایل دیگری برای فروش محصولات کارکرده در نظر گرفت:
۱- این تجهیزات برای کاربران فعلی‌شان بازدهی کافی و مورد نیاز را نداشته‌اند.
۲- بیش از اندازه کهنه شده‌اند و صاحب فعلی آن‌ها قصد دارد تجهیزات جدیدتری جایگزین آن‌ها کند.
۳- عملکرد این تجهیزات به‌قدری ضعیف بوده که باعث ورشکستگی صاحبانشان شده است!
۴- و…
در نگاه کلی همه‌ی دلایل بالا ممکن است زیادی منفی‌گرایانه و حتی بازی با کلمات باشد، اما درواقع تمامشان یک موضوع را نشان می‌دهد و آن هم عدم اطمینان و تضمین کارکرد مناسب وسایل دست دوم برای تجهیز آشپزخانه صنعتی است. برخی از کارفرمایان ممکن است بعضی از تجهیزاتشان را به‌صورت دست دوم تهیه کنند، اما هیچ‌وقت از آن احساس رضایت کاملی نخواهند داشت.

مهم‌ترین معایت خرید تجهیزات دست دوم آشپزخانه صنعتی

معایب تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم

• طول عمر پایین

فقط یک معیار است که وسیله‌ای را در زمره وسایل دست دوم به شمار می‌آورد و آن کارکرده بودن و گذشتن مدتی از راه‌اندازی آن است. هر وسیله‌ای عمر مفیدی دارد و تجهیزات صنعتی آشپزخانه هم از این قاعده جدا نیست. فهمیدن یا مشخص کردن مدت زمان کار کردن یک وسیله، روش معینی ندارد و به گفته‌ها و تاریخ شفاهی همه‌ی فروشنده‌ها هم نمی‌توان اطمینان کرد. درنهایت بعد از خرید یک وسیله دست دوم برای تجهیز آشپزخانه‌هایتان نمی‌توانید دورنمایی در مورد مدت عمر مفید آن داشته باشید، پس ممکن است شما را در آینده خیلی نزدیک، زمانی که آمادگی‌اش را ندارید، با چالش جدی تهیه تجهیزاتی دیگر و البته نو، مواجه کند.

• عدم قدرت انتخاب

وقتی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بحث خرید تجهیزات دست دوم مطرح باشد، خریدار قاعدتاً قید گزینه‌های بهتر یا مناسب‌تر را می‌زند، چون فقط با یک یا چند گزینه محدود سروکار دارد. در بازار دست دوم دیگر خبری از تنوع محصولات و مقایسه برند‌ها و سوابق و کارکرد‌ها نیست. پشت خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی همان‌طور که گفته شد دلیل ظاهراً منطقی صرفه‌جویی در هزینه‌ها‌ ایستاده است و حتماً خیلی از ضعف‌ها هم با تکیه به همین دلیل نادیده گرفته می‌شود. در بازار وسایل دست دوم، خریدار بدون این‌که خودش متوجه شود از میان گزینه‌های بد و بدتر یکی را انتخاب می‌کند و فقط شانس یا کارشناسی اصولی و فنی ممکن است تجهیزات مناسبی از آنِ خریدار کند.

• کیفیت متریال

اصل اول برای تجهیز بهترین آشپزخانه‌های صنعتی، انتخاب بهترین وسایل است. خرید تجهیزات دست دوم ممکن از میان بهترین برند‌ها و کیفیت‌ها انجام شود، اما عنصر زمان و مورد استفاده قرار گرفتن باز هم کیفیت آن را نسبت به تجهیزات نو پایین‌تر می‌آورد.

• استهلاک بالا و خرابی‌های غیرمنتظره

هر تجهیزاتی هنگام خروج از کارخانه توسط گروه کارشناسی و فنی کنترل کیفیت می‌شود و موارد ایمنی و فنی آن طوری در نظر گرفته می‌شود که تا مدتی مشخص و حتماً طولانی، بدون مشکل کار کند. در مورد تجهیزات دست دوم باز هم به دلیل عدم اطلاع از سابقه و کاربری آن‌ها، مشخص نیست که چند بار تعمیر شده‌اند یا چه زمانی به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. هنگام استفاده دوباره از این وسایل احتمال خیلی بالایی وجود دارد که کاربر جدید با خرابی غیرمنتظره آن‌ها مواجه شود و با تعمیر به استهلاک تجهیزات اضافه کند.

• ظاهر بد

به نظر می‌رسد که در آشپزخانه‌های صنعتی، ظاهر تجهیزات کم‌تر از آشپزخانه خانگی اهمیت دارد. این تصور غلط به این دلیل شایع است که مشتری‌ها محیط داخلی آشپزخانه‌های صنعتی را نمی‌بینند و ازاین‌رو به کار بردن تجهیزات نو یا دست دوم که طبیعتاً ظاهر نامناسب‌تری دارند، فرقی ندارد.

اما این روز‌ها با راحت شدن انتقال اطلاعات و گسترش فضای مجازی، همین‌طور بیشتر شدن سخت‌گیری نهاد‌های بهداشتی و نظارتی، آشپزخانه‌های صنعتی هم باید ظاهر خوبی داشته باشند. در کنار کیفیت تهیه و طبخ غذا، محیط نو و تمیز و شکیل یک آشپزخانه هم می‌تواند بر روی جلب رضایت مشتری مؤثر باشد.

دغدغه انرژی و لزوم صرفه‌جویی در مصرف، دغدغه‌ای است که به‌خصوص در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه می‌شود. گرم شدن کره زمین و کاهش بارندگی‌ها و سایر عوامل زیست‌محیطی باعث شده که هزینه انرژی بالا برد. تولیدکنندگان وسایلی که با انرژی کار می‌کنند، به سمت بهینه کردن این وسایل و تطبیق آن‌ها با مصرف کم انرژی حرکت کرده‌اند. این کار از هزینه‌های جاری کاربران تجهیزات کم می‌کند. تجهیزات آشپزخانه هم جزء بزرگ‌ترین وسایل مصرف‌کننده انرژی محسوب می‌شوند. در تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم و قدیمی کم‌تر به کاهش مصرف انرژی توجه شده است و همین مسأله می‌تواند در طولانی‌مدت هزینه‌های جاری کاربرانشان را خیلی بالا ببرد.

• خدمات پس از فروش

تضمین و خدمات پس از فروش معیار دیگری است که تجهیزات کارکرده از آن برخوردار نیست و باز هم ممکن است هزینه کم‌تر آن‌ها را بی‌اثر جلوه بدهد.

• بهبود فنّاوری و سطح ایمنی

کارخانه‌های تولید وسایل و تجهیزات همیشه در مسیر بهبود فنّاوری و بالا بردن سطح ایمنی محصولاتشان پیش می‌روند. تجهیزات صنعتی آشپزخانه نو حتماً ویژگی‌های ایمنی و فنی بیشتری نسبت به تجهیزات کارکرده دارد. همچنین عدم خرید تجهیزات دست دوم به ادامه روند تحقیق و توسعه فنی کارخانه‌های تولیدی کمک می‌کند. سود حاصل از حفظ بازار و ایجاد رقابت، دست‌آخر در قالب محصول بهتر، به مشتری‌ها و کاربران می‌رسد.

آیا شما هم با ایده‌های ما همراه هستید. لطفاً نظر خود را برایمان در بخش کامنت‌ها بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه در “تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم

  1. شهیدی گفت:

    وقتی همه چیز در حال گران شدنه و هزینه اولیه حرف اول را می زنه و در نوع تجهیزات در منیجه کار تاثیری نمی گذاره چرا نباید از تجهیزات دست دوم استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 18 =

Facebook Twitter Instagram YouTube Pinterest linkedin
فروشگاه
وبلاگ